Happy Days

03.09.2013 HAPPY DAYS op locatie in het Zeeland Nazomer Festival “Dijk van een stuk, schitterende Beckett in de Zeeuwse polder.” De beroemde toneelklassieker Happy Days van Samuel Beckett is vorige week in première gegaan in het Zeeland Nazomerfestival 2013. De voorstelling is door zowel pers als publiek lovend ontvangen. In de regie van Mirjam Koen spelen Marlies Heuer en Dic van Duin het echtpaar Winnie en Willie, dat zich zo lang mogelijk vastklampt aan alledaagse patronen, ondanks dat de vrouw tot haar middel vast zit in deaarde. Happy Days is een productie van Theater/Productiehuis Zeelandia waaraan veel bekende O.T.-gezichten meewerken.

Marlies Heuer ontving in 2012 haar tweede Theo d’Or en was in vele O.T. producties te zien. Dic van Duin speelde bij O.T. mee in Caligula van Albert Camus. De kostuums zijn van Bernadette Corstens, verantwoordelijk voor de kostuums van vele O.T. toneel- en operavoorstellingen. De bekende Belgische cellist en componist Jan Kuijken werkt mee als musicus en componist. Het lichtontwerp is van Ate Jan van Kampen. De aanpassing van de locatie is in handen van Gerrit Timmers.

De voorstelling wordt gespeeld op het terrein van het grootste landbouwbedrijf van Nederland: Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder.

Voor informatie en reserveringen zie http://www.theaterzeelandia.nl

Voor een interview met Marlies Heuer en Mirjam Koen (door Omroep Zeeland) klik hier

“De schrijver, de actrice, de muzikant, de regisseur (Mirjam Koen), de dramaturg (Alex Mallems), de vormgever (Gerrit Timmers). Dit zestal heeft in de Zeeuwse polder met Happy Days een klein wonder verricht, waarnaar je alleen bedwelmd kunt kijken en luisteren.”

Hein Janssen, Volkskrant 2-9-2013 ***** (voor de complete recensie klik hier)

“Beckett en Zeeland, theater en landschap, het zijn mooie combinaties, die een gevoel van troosteloosheid kunnen oproepen die tegelijk vertroostend is. In het geval van ‘Happy Days’, door Samuel Beckett in 1961 geschreven, werkt dat heel sterk.”

Hanny Alkema, Trouw 30-8-2013 * * * * * (voor de complete recensie klik hier)

“Maar deze schitterende voorstelling aan de rand van een verre akker laat nog maar eens zien of beleven, dat je zo’n wanhopige situatie ook met je gevoel kunt benaderen. En dan wordt er waarschijnlijk een heel ander ‘beestje’ in je wakker. Beckett bedoelt wat jij concludeert. Kan toneel nog vrijer (en uitdagender) zijn?

Willem Nijssen, PZC 30-8-2013 (voor de complete recensie klik hier)

“Met geraffineerde dynamiek en omfloerste stem weet Heuer heel precies de afwisseling van levenslust en berusting bij Winnie te raken. Zoals anderen de lach aan hun kont hebben hangen, hangt bij Heuer het drama in haar mondhoeken. Met haar starende blik voegt ze nog een ongrijpbare emotie toe aan haar mysterieuze personage.”

Ron Rijghard, NRC Handelsblad, 29-8-2013 * * * (voor de complete recensie klik hier)

“Hoe minder beweging en hoe minder mens, hoe groter de aandacht voor de tekst. Regisseuse Mirjam Koen en Marlies Heuer geven Becketts poëzie alle aandacht. Heel subtiel en onnadrukkelijk, zonder enige stemverheffing, maar heel precies legt Heuer met haar glasheldere tekstbehandeling zoveel nuances bloot dat de toeschouwers anderhalf uur lang aan haar lippen hangen. Zo mooi stil is publiek maar zelden.”

Dick van Teylingen, Theaterkrant 28-8-2013 * * * * 

(voor de complete recensie klik hier)

foto’s: Lex de Meester

marlies3happydays marlies2happydays mirjamhappydays marlies1happydays