AUDITIES STUDIO MEI ’68

een (muziek)theater workshop van drie weken met presentaties in Operadagen Rotterdam

over Studio Mei ‘68
OT rotterdam organiseert in mei 2017 een workshop van drie weken voor acteurs met een afgeronde (muziek)theateropleiding of nog studerend aan een erkende theateropleiding. Tien deelnemers werken op basis van een thema aan opdrachten onder begeleiding van Mirjam Koen (regisseur) en Erik van der Horst (componist, muzikant en theatermaker). Filosoof Dora Timmers is verantwoordelijk voor de research. De Studio wordt afgesloten met drie presentaties in het kader van Operadagen Rotterdam.

uitgangspunten
het doel van de Studio is het maken van een presentatie met een laboratoriumachtig karakter. Je werkt drie weken op basis van opdrachten aan korte scènes, acts en muziekfragmenten, uitmondend in drie presentaties aan het eind van de derde week. De artistieke eindverantwoordelijkheid ligt bij Mirjam Koen. We gebruiken popmuziek uit ’68 en daarnaast ontwikkelt Erik van der Horst samen met de deelnemers een vorm van instant muziektheater. Ook werkt Erik als muzikaal leider mee aan de eindpresentaties. In de Studio kunnen de deelnemers op zoek gaan naar hun drijfveren in het maken van (muziek)theater en door het ongedwongen karakter van de Studio nieuwe ontdekkingen doen. In het verleden is gebleken dat een Studio vaak aanleiding is voor nieuwe samenwerkingsverbanden, zowel binnen als buiten OT rotterdam.

thema
Studio Mei ’68 heeft als thema de legendarische studentenopstand in Parijs, mei 1968. In Duitsland en Italië waren studenten in opstand gekomen tegen autoritair bestuurde onderwijsinstituten. Het onrecht in de wereld kwam via kranten en televisie de huiskamer binnen, waaronder de gruwelen van de Vietnam oorlog. De tijd leek rijp om bestaande structuren af te breken en de verbeelding aan de macht te brengen. Toen studenten van de Sarbonne in Parijs een demonstratie hielden, greep de politie hardhandig in. In korte tijd escaleerde de situatie. Arbeiders en sympathisanten sloten zich aan bij de demonstraties, de straatkeien vlogen door de lucht en er vielen vele gewonden. De vakbonden riepen een algehele staking uit, waardoor president De Gaulle genoodzaakt was om tussentijdse verkiezingen aan te kondigen. De opstand verflauwde, de arbeiders gingen weer aan het werk en de universiteiten deden hun poorten weer open. Toch was er een beweging op gang gekomen die niet meer te keren was.

 

praktische informatie

data studio: maandag 1 t/m zondag 21 mei 2017
presentaties: vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 mei in de studio van OT rotterdam, Coolhaven 96-98.

voorwaarden voor deelname
Studio Mei ’68 is bestemd voor spelers die een erkende HBO opleiding toneel, regie, mime of muziektheater hebben gevolgd of die nog studerend zijn.
er is plaats voor maximaal 10 deelnemers.

selectie
op basis van je CV en een motivatiebrief bepalen we of je uitgenodigd wordt voor de auditie voor de studio’s.
sluitingsdatum voor de motivatiebrief: 13 maart
datum auditie: zondag 19 maart

kosten
wij vragen een bijdrage van € 175- p.p
dit is inclusief koffie, thee, lunch en een aantal avondmaaltijden in de laatste week.
je moet zelf voor onderdak en vervoer zorgen.

heb je interesse? 
mail dan je brief met motivatie voor deelname en je cv naar dit e-mailadres
onder vermelding van: Studio Mei ‘68.

 

over de begeleiders van de studio

Mirjam Koen is regisseur van zowel bestaand toneelrepertoire als van voorstellingen gebaseerd op een thema of een nieuw geschreven tekst. Daarnaast regisseert zij muziektheatervoorstellingen en opera. Samen met Gerrit Timmers is zij artistiek leider van OT rotterdam. Ze regisseerde o.a. bij Onafhankelijk Toneel, Carver, Artemis, Toneelgroep Amsterdam, Het Zeeland Nazomerfestival, de Nationale Reisopera en de Nederlandse Opera. Regies van de afgelopen periode: Zout op mijn huid bij Hummelinck& Stuurman, de rockopera De Witt of Oranje bij Tafel van vijf, Holy F bij Via Rudolphi, Cocteau/La voix humaine en How to manage bij OT rotterdam.

Erik van der Horst studeerde in 2006 af aan de Toneelacademie in Maastricht. Hij componeerde en speelde o.a. bij Onafhankelijk Toneel en maakte furore met de muziektheatergroep The Sadists, dat als een van de Nieuwkomers onderdak vond bij Orkater. Ook werkte hij mee aan Richard III en Alice in Wonderland. Sinds 2013 is Erik als vaste maker en ‘huiscomponist’ betrokken bij verschillende projecten van Orkater. Hij verzorgde de muzikale leiding en de compositie bij Op De Bodem. Voor De Terugkeer van Hans en Grietje maakte hij composities voor een groot orkest en hij werkte als acteur/componist/musicus mee aan de Oerolhit Lutine.

overige medewerkers
research en adviezen: Dora Timmers
techniek: Charlotte de Bruijn
publiciteit en zakelijke leiding: Sjoukje Vermeer